Reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie & Karoline

Flickr

spinner

Miami beach og Everglades

Dei to siste dagane har vært innholdsrike og interessante!
I går starta vi dagen med å sette oss i bilen, med retning mot Miami beach, South beach. Det blei et par stopp på veien, blandt anna innom en butikk som Emilie hadde fått auga opp for allerede første dagen vi passerte den, Dollar Tree. Her kosa både mor og datter seg, mens han far var ferdig med butikken etter 5 min ;)
På vei ut til Miami beach, kjører vi over brua som tar oss ut til halvøya. Det var utrulig fint å sjå tilbake innover skyskraparane som ligger i Miami by idet vi kjører over brua. Når vi har komt over brua, såg vi at luksusnivået skrudde seg oppover. Det låg luksusbåter og yachter langs bryggene, samt luksus-butikker og til og med "pet spa", eget spa for husdyr :)
Så var det berre å finne parkering i nærheten av stranda..Det var ikkje fullt så lett. Men etter et par forsøk, og stappfulle parkeringsplasser, så var vi heldige! Synet som møtte oss idet vi kom ned på stranda var ikkje skuffande. Nydelig turkisblått hav, en svak bris, sol og varme..perfekt! Atlanterhavstemperaturen var fin også, en liten gufs idet vi la oss ned, så var det berre herlig.

Miami beach

Miami beach minner oss litt om Surfers Paradise i Australia, spesielt sett fra vannet, der hotella ligger bortover langs stranda:

Miami beach sett fra vannet

Vi kosa oss på stranda med bading, ballspill, sandslott-bygging. Her er Karoline i full gang med å bygge sandslott:

Karoline bygger sandslott

Etter strandlivet, reiste vi til Miami International Mall. Dette er et relativt stort handlesenter, med rundt 120 butikker. Her blei det litt shopping, før vi avslutta med å ete middag i en stor food-court. Her var det 7-8 forskjellige restauranter i en ring, med felles sitteområde. Så då kan en velge den maten en vil. Det blei kinamat på Svein Erik og Monica, mens Emilie gikk for burger og pommes frites. Karoline fikk også smaken på pommes frites og ketchup :)

Idag har vi tilbringt dagen i Shark Valley, som er i Everglades nasjonalpark. Dette er et svært område, med mykje sump, i sub-tropiske omgivelser. Det betyr at dei har både dyrearter og skog fra nord, samt deler av det tropiske. Vi var med på en 2 timers "tram-tour", der vi kjørte rundt i et tog, med guide som forklarte området. Her var mykje aligatorar, fugleliv, og slanger (26 arter, alle giftige). Halveis på turen, stoppa vi ved et utkikkspunkt, her fekk vi en fantastisk utsikt utover Everglades nasjonalpark.

Reiseblogg bilder
Monica, med Everglades nasjonalpark i bakgrunnen

Men den beste aligator-opplevelsen fekk vi når turen var ferdig, og vi spaserte bortover mot bilen igjen. Då såg vi 2 aligatorer som låg i vannet, 2 meter fra veien. Du ser 1 av dei til venstre i bildet:

I utkanten av Shark Valley, Everglades

Etter besøket i Everglades, kjørte vi tilbake til Miami. Denne dagen avslutta vi på Aventura Mall. Et stort handlesenter med rundt 300 butikker. Stort sett var det dyre, high-end butikker. Men det var morro å få med seg :)

PS! Må virkelig sei at Monica har full kontroll på bilkjøringa. Ho kjører i 6-felts motorveier, midt i rushet, med stålkontroll! Trafikken er til tider ganske heftig, med en del veiarbeid og omkjøringer. Kudos!

Om oss

Hei! Du leser no et bloginnlegg i reisebloggen til Svein Erik, Monica, Emilie og Karoline.